Робота з батьками


Виховання — велика справа: воно вирішує долю людини.
    В. Бєлінський
Народження людини – велика подія!!! Своєю появою на світ Божий дитина змінює уклад та життєвий стиль кожної родини. Маленька людина стає центром великої уваги усіх членів сім'ї: її люблять, дбайливо піклуються про неї, кожен з членів родини займається її вихованням. Причому, це - природне виховання, яке витікає з сімейних традицій та правил, за якими живе сім'я, в якій народилася малеча. Виховання - організований і цілеспрямований процес формування особистості. У сімейному напрямку виховання є своєрідною передачею досвіду, який накопичений родиною від старшого покоління до молодшого.
Виховання має різноманітні напрямки, і де б не перебувала молода людина, вона всюди буде знаходитись під виховним впливом суспільства, громадських організацій, навчальних закладів, гуртожитків. Не залишають без своєї уваги молодих спеціалістів і громадські організації підприємств, де вони мають працювати після здобуття свої професії. Їх з перших днів підтримують, направляють та вказують на основні напрямки вирішення проблем, які можуть виникати під час роботи на підприємстві.
Для здобуття вищої освіти або робітничої професії багато майбутніх студентів та учнів вимушені залишати свої домівки та їхати в інше місто. Але вони тут не самотні. Їх оточують одногрупники, класні керівники, студентські ради, виховна робота в тому чи іншому виховному закладі. Учні, які проживають у гуртожитку, знаходяться під пильною увагою всіх учасників виховного процесу: директора навчального закладу, його заступника з виховної роботи, коменданта, вихователів. Основна виховна роль лягає на плечі вихователя гуртожитку, так як більше часу саме він проводить з учнями та студентами в гуртожитку. Отже, від моральних якостей вихователя, рівня його культури, педагогічного досвіду залежить якість виховного процесу в гуртожитку.

 
1.1. Основні методи виховної роботи в гуртожитку: До основних методів виховної роботи в гуртожитку належать: метод переконання, метод стимулювання, метод оцінки та самооцінки.
За допомогою методу переконання вихователь має можливість формувати уявлення своїх вихованців, їх поглядів та основних понять на рівні обміну інформацією. Вихователь враховує можливість впливу на учня масової та соціальної культури, соціальної мобільності.
Метод стимулювання використовується при організації діяльності учнів, які мешкають у гуртожитку, на виконання доручень, завдань, при організації різноманітних змагань.
Метод оцінки та самооцінки, завдяки якому проводиться оцінювання вчинків учнів, надає їм допомогу в саморегуляції їх поведінки, яка замикається в заохоченні, зауваженнях, в створенні ситуації довіри, самоконтролю і контролю, самокритики.
1.2. Основні форми виховної роботи в гуртожитку: Основними формами виховної роботи в гуртожитку є організаційна, пізнавальна та моральна.
У своїй діяльності вихователь гуртожитку допомагає учням в їх особистісному розвитку, у засвоєнні та нормальному прийнятті суспільних норм та цінностей, у дотриманні засад морально та духовно повноцінного буття. Форми та методи виховання – це основні способи взаємодії вихователя зі своїми вихованцями, у процесі яких відбуваються якісні зміни у розвитку особистості.
ІІ. Основні вимоги до виховної роботи в гуртожитку
2.1. Специфіка виховної роботи в ПТНЗ
Виховна робота в професійно–технічних навчальних закладах є специфічною тому, що значна частина учнів, які мешкають у гуртожитку, «відірвані» від своєї сім'ї. Вплив батьків на учнів різко знижується, підвищується самостійність та незалежність, з’являються перші самостійні гроші, які учні отримують у вигляді стипендії та зарплати під час проходження виробничої практики. Ось чому основним напрямком виховної роботи в гуртожитку повинно стати створення для своїх вихованців зручних та комфортних умов для проживання: культурних та житлово–побутових. Гуртожиток має бути затишним та привабливим, у ньому повинні бути створені умови для задоволення основних потреб учнів: вільне спілкування, умови для виконання домашніх завдань, для занять улюбленими справами та захопленнями. В гуртожитку обов’язково створені умови для фізичних занять, для корисного і змістовного відпочинку. Одним із найважливіших завдань педагогічних колективів ПТНЗ є допомога своїм учням раціонально використовувати та розвивати свій потенціал для подальшого розвитку моральних, естетичних і фізичних якостей особистості.
2.2. Сутність, зміст і завдання виховної роботи в гуртожитку: Виховний процес у гуртожитку тільки тоді може з успіхом здійснюватись, коли будуть виконуватись основні умови, а саме:
  • здійснення виховної роботи з учнями на основі комплексного підходу до самоорганізації учнів, виховання в них уміння мати та відстоювати власну точку зору, свої права, вміння захищати себе та своїх друзів від прояв насильства та грубості;
  • створення позитивного морально-психологічного мікроклімату;
  • здійснення допомоги учням у самопідготовці до занять, оволодінні обраною професією;
  • активна співпраця з батьками, громадськістю;
  • сприяння формуванню в учнів здорового способу життя, організації дозвілля та змістовного відпочинку мешканців, робота щодо наближення умов проживання в гуртожитку до домашніх.
Для того, щоб виконати всі ці завдання, необхідно правильно та змістовно планувати роботу всього колективу гуртожитку, завдяки якій можна буде забезпечити цілеспрямовану роботу на всіх напрямках: і для працівників, і для мешканців створити умови для проживання та діяльності. Досвідчені вихователі перспективний план роботи гуртожитку складають разом із Радою гуртожитку. При такій взаємодії з учнями вихователю легше враховувати інтереси учнів та здійснити комплексний підхід для реалізації виховного процесу, який складається з єдності морального, трудового, економічного, правового, фізичного та естетичного виховання. План виховної роботи в гуртожитку складається на рік та на місяць. Він повинен допомагати орієнтуватись на проведення спільних корисних справ, виховних заходів, розваг та діяльності всього учнівського колективу протягом року та місяця. На початку нового навчального року першочерговим завданням є створення та формування нового учнівського колективу. Цей процес є довготривалим та складним. Він здійснюється тільки через кропітку повсякденну роботу.
2.3. Виховна робота вихователя гуртожитку: Виховна робота з мешканцями гуртожитку є органічною складовою єдиного навчально – виховного процесу ПТНЗ і здійснюється на основі комплексного підходу. До активної та різноманітної виховної діяльності залучаються учні з урахуванням їх індивідуальних особливостей. В цілому, життя колективу гуртожитку повинно опиратись на принципи самоврядування та самообслуговування, а вихователь при цьому повинен проявити вміле педагогічне керівництво. Вихователь гуртожитку з початку нового навчального року починає свою діяльність з детального вивчення та складання психолого – педагогічної характеристики учнів першого курсу.
При вивченні загальних відомостей про учнів вихователь дізнається його прізвище, ім’я та по батькові, вік, стан здоров’я, загальну характеристику його фізичного розвитку, умови проживання в сім'ї, основні дані про батьків учня, їх зайнятості та дані про склад сім'ї: відомості про сестер, братів та інших членів родини.
Основними інтересами учня є його, перш за все, пізнавальні інтереси та наявність творчих здібностей, які учень може проявляти в інтелектуальних, художньо – естетичних, трудових, спортивних та інших видах творчої діяльності.
У графі «Особливості характеру» можна відзначити позитивні та негативні риси характеру, вираження поведінки учня в емоційній сфері, наявність деяких відхилень від норм поведінки.
Соціальна поведінка – це відношення учнів до своїх обов’язків, режиму гуртожитку. До соціальної поведінки також відносяться культура спілкування учня, правова, екологічна, трудова культура, адаптація до сучасного життя, самостійний рівень поведінки учня, наявність асоціальних вчинків.
ІІІ. ОПИС ОСОБИСТОГО ДОСВІДУ РОБОТИ : Працюючи вихователем у гуртожитку нашого навчального закладу, намагаюсь використати всі можливості виховного поля діяльності для максимального створення комфортних умов, які сприятимуть всебічному розвитку вихованців, максимальному розвитку їх талантів та здібностей.
У своїй роботі керуюсь такими державними документами:
♦ Конституція України
♦ Закон України «Про освіту»
♦ Закон України «Про професійно-технічну освіту»
♦Закон України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді»
♦ Конвенція ООН про права дитини.
♦ Положення про організацію виховної роботи в гуртожитках ПТНЗ та інші.
Початок нового навчального року для мене починається із поселення учнів у гуртожиток та вивчення особових справ учнів. Намагаюся поспілкуватись із кожним учнем для виявлення особистих анкетних даних, відомостей про батьків та інших членів сім'ї. Ознайомлююся з характеристиками, наданими класними керівниками зі школи, вивчаю індивідуально – психологічні особливості фізичного стану, рівень соціального та духовного розвитку кожного вихованця. Володіючи такою інформацію про кожного учня, планую виховну діяльність вихователя таким чином, щоб зберегти особисті дані кожного учня та надати їм можливість для подальшого розвитку.
Вважаю, що особистий приклад поведінки вихователя , спосіб його життя, його відношення до моральних цінностей суспільства також впливають на розвиток наших мешканців. У своїй роботі намагаюсь не примушувати, не керувати поведінкою учнів, а організувати процес прибирання, змагання між кімнатами, спортивні змагання, заняття художньої самодіяльності. Учні в гуртожитку дуже люблять організовувати концерти, бо велика частина з них гарно співають, танцюють і бажають виступати якомога частіше. Особливою популярністю у вихованців користуються тематичні зустрічі з нашими видатними земляками: ветеранами Великої Вітчизняної війни, видатними спортсменами та передовиками виробництва. Мною розроблені виховні голини та тематичні заходи, тренінгові заняття, які, сподіваюсь, формують у наших учнів свідоме ставлення до свого життя, здоров’я та свідоме ставлення до навчання, отримання обраної робітничої професії.
У проведенні виховних заходів намагаюсь застосовувати сучасні активні та інтерактивні методи виховання, новітні технології партнерства та педагогічної підтримки, що дає позитивні кінцеві результати.
Працюючи вихователем упродовж багатьох років, все більше переконуюсь у тому, що, тільки розуміючи душу дитини, її переживання, почуття, зможу займатись глибинним вихованням. У своїй роботі я намагаюсь підтримувати тісний зв'язок з батьками своїх вихованців. Співробітництво вихователя з батьками є запорукою успішної виховної діяльності, зі які навчаються, оскільки сім'я надає значний вплив в розвитку дитині. Така форма спілкування дає можливість направити діяльність вихователя на:
 • вивчення сімей учнів;
 • педагогічне просвітництво батьків;
 • індивідуальна роботу з батьками;
• інформування батьків про перебіг і результатах навчання, виховання та розвитку учнів.
Вивчення сімей учнів дозволяє мені краще пізнати дітей і батьків, зрозуміти стиль життя сімей, ознайомитися із домашніми умовами розвитку особистості студента.
Головне у роботі вихователя - сформувати людину з великої букви, яка була б упевнена в собі та в своїх здібностях і можливостях.

Немає коментарів:

Дописати коментар