Відкрита виховна
година
«Конфлікт… що робити»
Розробила:
Майстер-вихователь
Сова З.А. (2010)
Мета: ознайомити
учнів з правилами вирішення конфліктів. Поняття конфлікт. Вирішення різних
життєвих ситуацій. Формування в учнів кращих людських якостей: доброта,
толерантність, терпіння, співчуття, розуміння.
Обладнання: на дошці написані вислови поетеси Ліни
Костенко:
І в житті, як на полі мінному,
Я
просила в цьому сторіччі
Хоч
би той магазинний мінімум:
Люди,
будьте взаємно ввічливі!
І
якби на те моя воля,
Написала
б я крізь курсивами:
Так
багато на світі горя,
Люди,
будьте взаємно красивими!
Що так часто приносить
біль? Чого бояться і намагаються уникати люди? Без чого неможливе спілкування?
Мабуть, без конфліктів, їх безліч…
Твій підлітковий вік – період, коли ти стаєш
дорослішим; період, коли в твоє життя входить багато нового і цікавого; входять
нові звички і заняття, нові люди.
Але крім хороших переживань, тебе, на жаль, можуть
очікувати й прикрощі. Щоб цих прикрощів було якомога менше, тому необхідно
багато чому навчитися і багато чого дізнатися. Бувають ситуації, коли ти не
знаєш, що робити.
Слово
« конфлікт» латинського походження. В перекладі означає зіткнення протилежних
інтересів, цілий, потреб, думок, різних позицій. Це процес загострення боротьби
двох чи більше сторін учасників конфлікту під час розв’язання значимої для всіх
проблеми.
Конфлікт
– це норма, тут нічого не можна змінити. Людина приречена на конфлікти з
перемогою для життя.
Конфлікт
не завжди відіграє негативну роль. Нерідко дезорганізація, втрата попередньої
рівноваги зумовлюють пошук рішень, перехід взаємовідносин у колективі до нової
оптимальної якості.
Конфлікт
постає як реакція на несприятливі ситуації, що травмують особистість, як
перешкода у досягненні будь-якої мети. Виявляючи себе як один із засобів
самоствердження, він діє дезінтегруючи в людських стосунках. Тому його вважають
одним із крайніх засобів регулювання міжособистісних стосунків.
На
етапі виникнення конфлікти бувають: стихійні, заплановані, спровоковані,
ініціативні. Під час їх розвитку – короткочасні, тривалі, затяжні. На етапі
усунення – керовані, погано керовані і не керовані.
Конфлікти бувають різних
масштабів: від невеликих суперечок до військових дій. Якщо запитати, якими
словами можна описати конфлікт, люди, як правило, називають: боротьба, зло,
агресія, війна, жах, ворожнеча, ненависть, удар, сльози, сум, роздратування,
недовіру, біль. Конфлікт передбачає наявність, як мінімум, двох учасників.
Проте люди переживають і внутрішні конфлікти. Внутрішній конфлікт – це незгода
з самим собою. Якщо людина робить вибір між власними потребами, ідеалами та
зовнішніми вимогами, вона ставить себе перед внутрішнім конфліктом.
І
щоб краще зрозуміти, що таке внутрішній конфлікт, давайте послухаємо притчу про
змію.
Голова і хвіст змії
Жила собі
на світі змія, голова і хвіст якої весь час сперечалися між собою.
Каже голова хвостові: « Я старша. У мене є вуха, щоб
чути, очі, щоб бачити, рот, щоб їсти; я рухаюся попереду всього тіла, ось чому
мене потрібно вважати старшою». А хвіст відповідає: « Якщо я тобі дозволю, то ти
зможеш рухатися. А що, як я тричі обмотаюся навколо дерева?» Так він і зробив.
Голова не змогла шукати їжу і ледве не померла від голоду. Тоді вона сказала: «
Хвіст, відпусти мене, я визнаю тебе старшим».
Почув хвіст ці слова і зразу ж відчепився від дерева.
Голова каже йому: « Тепер старший ти, побачимо, як ти зможеш іти попереду».
Хвіст попрямував уперед, але керував він недовго, бо на дорозі трапилася
вогненна яма, змія впала у яму і загинула.
Отже
зрозумій, що:
1. Конфлікти – це не погано і не добре. Вони
просто існують. Важливо, як ти ставишся до конфлікту.
2. Конфлікт – природний і корисний спосіб
досягнення життєвих цілей.
3. Конфліктів не варто уникати.
4. Потрібно відрізняти справжню конфліктну
ситуацію від своїх уявлень, страхів, фантазій.
5. Не треба сприймати всі конфлікти в однаковій
мірі загрозливими.
Вирішувати
конфлікти означає регулювати стосунки між людьми.
Відсутність співпраці, спілкування, поваги до
особистості заважає розв’язанню суперечки і стає причиною виникнення
конфліктів. Є люди, яких називають конфліктними. Конфліктність – це відсутність
культури спілкування, бажання домінувати за будь-яких умов, надмірна
принциповість та прямолінійність, несправедлива оцінка вчинків та дій інших,
поганий настрій і дратівливість. .
Кожна людина має власний стиль
розв’язання конфлікту:
1) Стиль конкуренції:(повна влада - керівник)
2) Стиль уникання: (тяжка людина)
3) Стиль пристосування ( пом’якшення ситуації,
відстрочка у вирішені проблеми)
4) Стиль співробітництва(є найважчим, зате він
допомагає знайти рішення, яке найбільш задовольняє обидві сторони в складних
конфліктних ситуаціях.)
5) Стиль компромісу ( поступатися ).
Отже
розглянемо шляхи виходу з конфлікту.
Оскільки
конфлікти супроводжують нас протягом всього життя, кожного разу необхідно
вирішувати, як краще вийти з конфлікту. Будь-яка конфліктна ситуація відкриває
для тебе декілька можливостей.
1. Дати відсіч:
-
коли
іншого вигляду немає, це є питання життя і смерті;
-
це є
питання першочергового значення.
Даючи відсіч, ти повинен знати і глибоко відчувати, що
ти маєш право захищати своє життя. при цьому ніколи не давай відсіч тому, кому
нічого втрачати. Тоді шукай іншого виходу.
2.
Відступити:
Якщо ти обрав шлях відступу, роби це чітко і використовуй
своє право залишатися поза руйнівним чи неприємним для тебе оточенням.
3.Вести переговори:
Обираючи цей шлях, ти не даєш відсічі, але і не
відступаєш.
Переговори доцільні тоді, коли немає потреби бути
переможцями, а є можливість знайти шлях
для взаємних позитивних змін.
4.Удаватися до обману:
Обман дає можливість виграти час, але не вирішує саму
проблему.
Не обманюй себе, вважаючи, що обман це остаточне
рішення.
5.Нічого не робити:
Цей шлях підходить тоді, коли потрібний час зрозуміти
і розібратися, що ж саме відбувається і що стоїть за нападом на тебе.
Краще не робити нічого, аніж визнати напад вартим
уваги.
Способи
розв’язання конфлікту.
1)
Ухилення
– конфлікт не розв’язується.
2)
Поступливість
– перемога без будь-якого опору.
3)
Боротьба
або конкуренція – кожен учасник прагне перемоги.
4)
Компроміс
– це найбільш ефективний тип поведінки, що веде до взаємної перемоги.
5)Співпраця – сторони ведуть активну участь у розв’язанні конфлікту.
Отже, будь-яка конфліктна ситуація вимагає від тебе
вибрати спосіб відповіді.
Часто люди
обирають якийсь один спосіб реагування і через деякий час стають жертвами своїх
нападників.
Будемо
продумувати свою реакцію в кожному випадку.
І при
бажанні завжди можна знайти вихід.
А зараз ми послухаємо ще одну притчу і дамо відповідь як
це важливо правильно слухати.
Як важливо правильно слухати?
У давні часи відправив один цар гінця до
сусіднього царя. Гінець запізнився. Він швидко забіг у тронний зал, і,
задихаючись від бігу, почав переповідати слова свого володаря:
- Мій володар…велів сказати вам, щоб ви дали
йому… голубого коня із чорним хвостом… А якщо ви не дасте такого коня, то…
- Не хочу більше слухати! – перебив цар гінця.
– Перекажи своєму цареві, що немає в мене такого коня, а якби був, то я…
Тут він захлинувся, а гонець, почувши такі
слова від царя, який був другом його володаря, злякався, вибіг із палацу,
скочив на свого коня і помчав доповісти своєму цареві про зухвалу відповідь.
Коли цар почув таке донесення, то страшенно
розлютився й оголосив сусідньому цареві війну. Довго тривала війна. Багато
крові пролилося, багато земель було спустошено; дорого обійшлося це обом
сторонам. Нарешті обидва царі, залишившись із порожніми скарбницями і
виснаженими військами, згодилися на перемир’я.
Коли вони почали переговори, другий цар
запитав першого: « Що ти хотів сказати своїми словами: « Дай мені голубого коня
з чорним хвостом , а якщо не даси, то …»?- « … пошли коня іншої масті». Це і
все. А ти, що хотів сказати своєю відповіддю: « Немає в мене такого коня, а
якби був, то я …»?- «… обов’язково послав би його в подарунок своєму доброму
сусідові». Оце і все.
Тож
відповідаємо на питання: «Що робити… щоб навчитися слухати і чути.» А тепер на
завершення нашої бесіди давайте запам’ятаємо кілька порад, які допоможуть у
спілкуванні з іншими людьми.
Пам’ятай!
Найважливішим
є саме перший крок. Тому, якщо ти хочеш познайомитися чи помиритися, йди першим
на зустріч людині, не чекай і не думай, що це повинно зробити вона.
- Посміхайся! Твоя посмішка свідчить про добрі наміри.
- Частіше називай ім’я співрозмовника. Для кожного звук власного імені найсолодший і найважливіший звук людської мови.
- Проявляй щиру зацікавленість.
- Інтонацією, виразом обличчя, позою покажи зацікавленість.
- Намагайся знайти цікаву тему для розмови. Розмова « ні про що», про футбол, про погоду, фільм теж може дати хороший результат. Важливо те, що контакт уже відбувся.
- Налаштовуйся на людину, уважно слухай її. Слухати набагато важче, аніж говорити самому. Уважно спостерігай за іншими, намагайся якомога глибше зрозуміти повідомлення ( те, про що говорить інший), запам’ятовуй почуте, перед тим як дати відповідь.
- Слова не обов’язково найважливіші елементи повідомлення. Ми спілкуємося навіть тоді, коли мовчимо.
- Будь відкритим, випромінюй тепло, і воно повернеться до тебе.
А зараз для закріплення почутого проведемо рольову гру
«Пілот і пасажири».
А на завершення нашої бесіди ми
зрозуміли, що потрібно вибирати собі хороших і мудрих друзів. Хто з мудрим
спілкується, мудрішає сам. Разом зі своїми друзями ви сила, яка може вистояти і
перебороти труднощі. Всім нам хочеться, щоб діти, молодь не повторювали наших
помилок: були надійно захищені від негараздів, від образ; мали б можливість
радісно і з гідністю жити і шукати сенс свого життя на землі. Адже всі ми
хочемо бути сильними, красивими,
розумними, здоровими і щасливими.
Немає коментарів:
Дописати коментар