Вечір відпочинку "Моя душа чекає дива"
Мета. Ознайомлення з народними традиціями, формування моралі молодої людини, підготовка її до шлюбу та створення сім’ї, акцентування уваги на сучасних підходах та уявленнях молодої людини про шлюб та сім’ю; виховання почуття свідомості.
Звучить музика, але скоро стихає, бо на сцені з обох її сторін з’являється хлопець і дівчина, які під тихе звучання музики починають читати ліричні вірші.
Вірші
читають так, що ніби цей хлопець та дівчина між собою спілкуються.
1-й
студент.
Всьому початок є любов
А кажуть, спершу було
слово…
А я тверджу вам знову й
знову:
Всьому початок є любов.
2-й
студент.
Любов земна і неземна,
Любов щаслива і нещасна,
Але для всіх вона одна
І тим вона уже прекрасна.
1-й
студент.
Перше
кохання відрізняється від усіх наступних тим, що такі почуття молодій людині
раніше були невідомі, і вона не тільки відкриває для себе іншу людину в її
красі й привабливості, а й насамперед відкриває саму себе. «Що зі мною
відбувається?» Ось здивування, радість і страх, які найбільш хвилюють юнака і
дівчину.
Перше
кохання позбавляє побутовізму. Воно, якщо вдуматись, не буває без взаємності,
оскільки воно – самодостатнє. Головна потреба: бачити, чути, дихати одним
повітрям з будь-якою істотою – легко задовольняється і без згоди самого об’єкта
потягу.
2-й
студент.
Десь на дні мого серця
Заплела дивну казку любов.
П. Тичина
Воно
приходить, коли в шаленому галопі час раптом зупиняється, коли терези почуттів
миттєво виходять з рівноваги і починають швидко-швидко коливатись в очікувані
незвіданого, коли в калюжах життя відбиваються промені невловимості, трепетної
радості, коли душа спалахує барвистими іскорками мрій і лине у світ Ромео і
Джульєтти… Вона приходить, коли однієї неповторної миті тернисті стежки двох
перетинаються і зливаються воєдино. Тоді їх погляди зустрінуться, а серця,
уражені стрілою амура, зронять краплини крові, що виведуть на стрижалі життя те
звичне й неповторне водночас «кохаю». Вона – це любов. Кришталева чаша життя,
наповнена краплинами радощів і страждань, злетів і падінь, надій і розчарувань.
Розбити її – значить навіки зранити гострими осколками душу, зламати ніжну квітку,
напоєне п’янким вином щастя.
1-й
студент.
Хвилини першого кохання
Із
нестерпимим болем тихо йти додому…
Гордо
йти повз тебе і ховати втому,
І
ховати розпач, і ховати відчай!...
Цей
сюжет не новий, він, напевно, вічний.
Та
сльоза зрадлива котиться із ока:
Я
не безпорадна, але одинока.
В
першому коханні, в першому тремтінні
Завжди
є хвилини зимні і осінні.
Викладач.
Все
найкраще, що є на землі, починається з сім’ї. Без неї, як без природи, людство
обійтися не може. Сім’я дає життя дитині. У ній немовля одержує перші враження
про навколишній світ. Родина виступає як найближче і найбезпечніше середовище,
у якому розвивається і виховується людина з моменту її народження.
Завжди якось по особливому зворушливо,
з великою теплотою згадується те родинне гніздо, з якого ми вийшли в широкий
світ.
Родина, рід, які слова святі,
Вони потрібні кожному в житті.
Звучить пісня «Родина».
1-й студент.
Створенню сім’ї передувало залицяння,
а потім сватання. Хлопець, що вирішував одружитися, запрошував двох статечних,
поважних чоловіків у старости. Вони брали з собою палиці (ознака повноважень і
достойності), хлібину, дрібку солі і надвечір разом із парубком ішли до дому
дівчини.
2-й студент.
Після церемонії сватання на знак згоди
молода виносила рушники і хустку. Рушники віддавала старостам, які
перев’язували один одного через плече, хустку затикала молодому за пояс. Сватання — це вже перший акт
шлюбних церемоній.
1-й студент.
Незабаром після сватання наступало і
саме весілля.
А чи відомо вам, у який день і чому
саме воно відбувалось?
Викладач.
Весілля було в неділю, бо неділя –
день любові і єдності. Якщо молода дружина зачне в пошлюбну ніч, то при
здоровій природі хлопчик має родитися у вівторок, а дівчинка в суботу. Вівторок
день ратая, творця і воїна. Субота – день клопотальника, домашньої господині.
1-й студент.
А чому саме на весіллі молоді
обмінювались обручками? Що ви знаєте про цей звичай?
Викладач.
Тому, що обручка – це оберіг, а оберіг
може захистити свого господаря від будь якої дії на його психіку, на душу, на
емоційну сферу. Він може захистити від нав’язування чужої волі, зурочень,
важких депресій.
На відміну від інших магічних
предметів, шлюбні обручки значно втрачають частину своєї чарівної сили, якщо
вони мають вставки з каменів, навіть дорогоцінних.
Шлюбні обручки треба носити постійно,
не знімати навіть під час сну. Знята хоча б одним із подружжя обручка послаблює
захисні сили, наскільки нерозривно злиті вони воєдино і відносять до парних
чудодійних предметів.
Викладач.
Народна мораль прославляє красу, любов
і міцну сім’ю як запоруку щасливого життя.
Зараз ми запропонуємо вам конкурс
«Виправте прислів’я» на родинну тематику.
З коханою наговорився – а не любиш,
відчепись.
Хто серцем любить – коли в сім’ї лад.
Було б чим борщ оженити – як меду
наївся.
Не потрібен і клад – та каші нема.
Якщо любиш, то женись – той словом
голубить.
Прислів’я даються присутнім на
виховній годині.
Викладач.
А тепер перевіримо їх правильний
варіант.
З коханою наговорився – як меду
наївся.
Хто серцем любить, той словом
голубить.
Було б чим борщ оженити, та каші нема.
Не потрібен і клад, коли в сім’ї лад.
Якщо любиш – то женись, а не любиш –
відчепись.
2-й студент.
А чи відомо вам, що медовий місяць
триває 20 днів, 5 годин, 16 секунд.
1-й студент.
Ви, напевно, чули, що деякі річниці
весіль мають символічне значення, то ж давайте пригадаємо.
2-й
студент.
Один рік. Ситцеве весілля. Буденність
уже ввійшла в життя молодят. У цей день дружина одягає ситцеве плаття, а
подружжя дарує один одному ситцеві хусточки.
1-й студент.
Два роки.
Паперове. Дарують паперові подарунки – книги, серветки.
2-й студент.
Три роки.
Шкіряне. У цей день дарують вироби із шкіри.
1 -й
студент.
5 років. Дерев'яне. Друзі та знайомі дарують подружжю
речі домашнього вжитку з дерева.
2-й
студент.
Шість років. Цинкове.
1-й
студент.
Сім років. Мідне. Подружжя обмінюється мідними монетами в
знак запоруки майбутнього щастя.
2-й
студент.
Вісім років. Жерстяне. Дарують блискучі предмети.
1 -й
студент.
Десять років. Трояндове. Запрошуються всі. хто був
присутній при реєстрації шлюбу. Чоловік дарує дружині букет троянд.
2-й студент.
12 років. Нікелеве.
1-й
студент.
15 років.
Скляне. На знак того, що стосунки між чоловіком і дружиною повинні бути чистими як скло, дарують вироби з нього.
2-й
студент.
20 років. Фарфорове. Дарують фарфоровий посуд.
1 -й
студент.
25 років. Срібне. Підтверджується, що сімейний союз
благородний та
стійкий як срібло. Поряд із золотою обручкою одягають срібну.
2-й
студент.
30 років. Перлинне. Символізує те, що прожиті роки як
перли нанизувались один
за одним у намисто. Чоловік дарує дружині намисто з тридцяти перлин.
1-й
студент.
35
років. Лляне. Подружжю дарують лляні речі домашнього вжитку.
2-й
студент.
50 років. Золоте. У цей день золоті обручки замінюють новими, бо за піввіку золото стерлося. Потрібно
дарувати золоті чи позолочені предмети і
прикраси.
1-й
студент.
60 років. Діамантове. Вже ніхто і ніщо не зможе розірвати
цей шлюб, що вистояв перед бурями та
грозами полі як алмаз.
2-й студент.
65 років. Залізне. Мало хто знає, як святкують це та інші
весілля, що йдуть за ним.
1-й студент.
70 років. Благородне.
2-й студент.
75 років. Коронне.
1-й
студент.
100 років. Червоне.
2-й студент.
«З кимось вінчатись, з тим і
кінчатись», - казали в давнину. Жінка має у всьому бути меншою за чоловіка, бо
так приповів Бог. Жінка має гнутися за чоловіком як лоза, у долі і недолі любити його. Він мене взяв,
значить мій, значить усе йому і я для нього. Жінка свого господаря своїми
руками ліпить. На чоловікові один кут хати тримається, а на жінці – три.
1-й студент.
Ідеальною, за українським
народознавством, вважається така сім’я, у якій взаємини між чоловіком і
дружиною складаються на основі їхньої рівноправності, на засадах взаємного
кохання, довір’я і поваги, подружньої вірності, духовної спільності,
співробітництва та взаємодопомоги у вихованні дітей. Про такі сім’ї в народі
кажуть: «Живуть між собою, як пара голубів».
Ведуча.
Наша виховна година підходить до кінця. Вам було цікаво,
а це значить, що
спільними зусиллями ми досягли поставленої мети. Ви переконалися, що народна педагогіка, втілена в народних
звичаях, охоплює всі ділянки родинного,
громадського і суспільного життя. Ми сподіваємось,
що ви скористаєтесь відбірним зерном народної мудрості.
На цьому наша сьогоднішня зустріч закінчується. І на
завершення послухаємо пісню «Зелене
жито зелене»
Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене.
Зеленеє жито женці жнуть,
Хорошії гості в хату йдуть.
Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене.
Зеленеє жито за селом,
Хорошії гості за столом.
Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене.
Зеленеє жито при межі –
Хорошії гості до душі.
Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене.
Зеленеє жито ще й овес, –
Тут зібрався рід наш увесь.
Немає коментарів:
Дописати коментар